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Diary

            

 

FRIDAY, FEB 18TH, 2011.....Hope everyone is surviving this winter. In my part of Ontario we have had LOTS of snow this year, usually we get very little snow, the prevailing winds during the winter are normally from the North West which means the moisture is picked up over Lake Ontario and the snow is dumped on my American friends across the Lake from me (Buffalo, Rochester and Syracuse). This winter we have had a lot of West and South West winds which brings up the warmer weather but also it dumps the snow on my side of Lake Ontario. This winter I have had lengthy discussions with REVENUE CANADA regarding our tax laws as they apply to the EMPIRE CLASSIC. As expected it is not as simple as I first thought. I will try and explain. Firstly, ALL businesses that have GROSS ANNUAL REVENUE of $30,000 or more, MUST by law collect taxes. Previous to last year we collected GST but now that we have converted to HST (Harmonized Sales tax) it is not so simple. I discovered that only a few Provinces has established the HST which combines the old PST (Provincial Sales Tax) and GST (Goods and Services Tax), several Provinces still keep the PST & GST separate. Also the amount of tax, % rate of the HST or PST or GST varies from Province to Province. What does this mean to the Empire Classic and you??? I discovered that if the bird entry comes from another Province I must charge the applicable tax from that Province and NOT the Ontario rate. For example if the bird entry comes from a Province that HAS NOT established an HST but has maintained their PST and GST than I only charge the GST rate for that entry. If the entry comes from a Province that has an HST than I charge the HST rate of that Province. Bottom line is the tax I must charge you varies depending on where you live in Canada. I also asked about our American entries and they must pay the Ontario rate which is HST (13%). This means that this year the applicable tax will be added on top of the entry and pooling, for example the 5 bird team will be $1000 PLUS applicable taxes. Anyone not collecting the proper taxes are breaking the law, I have no intentions of breaking the law, I must be honest in dealing with the Federal Government as you expect me to be honest with you. If anyone is not sure what amount of tax you are required to pay please email me at: jimmcinnes@xplornet.com  Good luck with your breeding season....jim

VENDREDI, le 18 février, 2011 ..... J’espère que vous survivez l’hiver. Dans ma région de l’Ontario nous avons eu beaucoup de neige cette année. Habituellement nous en avons très peu et les vents dominants pendant l'hiver sont normalement du nord-ouest donc venant du lac Ontario avec beaucoup plus d'humidité donc la neige est transportée chez mes amis américains à travers le lac (Buffalo, Rochester et Syracuse). Cette année nous avons eu beaucoup de vents de l’ouest et sud-ouest qui apportent une température plus douce, donc qui nous donne beaucoup plus de précipitation de neige sur notre côté du lac. Durant l’hiver j'ai eu des discussions prolongées avec REVENU CANADA concernant nos lois de taxation qui s'appliquent au «EMPIRE CLASSIC». Comme prévu ce n'est pas aussi simple. J'essayerai de vous l’expliquer. Premièrement, toutes les entreprises qui ont un REVENU ANNUEL BRUT de 30,000$ ou plus, doivent collecter la taxe selon la loi. L'année dernière nous avons collecté la GST mais maintenant que la province a converti à la TVH (taxe de vente harmonisée) ce n'est plus aussi simple. J'ai découvert que seulement quelques provinces ont adhéré à la nouvelle TVH. Cette taxe regroupe la TVP (taxe de vente provinciale) et TPS (Taxe des Produits et Services), donc certaines provinces sont toujours avec la TVP et la TPS. En plus le pourcentage du taux TVH, TVP ou TPS change de province en province. Que signifie ceci pour «EMPIRE CLASSIC»? ? ? J’ai découvert que si les pigeons viennent d'une autre province que l’Ontario, je dois charger la taxe applicable de la province d’ou viennent les pigeons. Par exemple, si les pigeons viennent d'une province qui n'a pas établi un TVH mais a maintenu leur TVP et TPS je dois charger seulement le taux de TPS pour eux. Si les pigeons viennent d'une province qui a un TVH donc je dois collecter le taux de TVH de cette province. Le résultat est que je dois collecter selon où vous habitez au Canada. J'ai également posé des questions sur les pigeons qui viennent de la côte américaine et je dois collecter le taux TVH de l'Ontario (13%). Ceci signifie que cette année la taxe sera applicable sur la réservation et sur les gagures. Comme exemple celui qui a une équipe de 5 pigeons devra payer $1000 plus la taxe applicable. Tous ceux qui ne paye pas la taxe sont passibles de contrevenir à la loi! Je n'ai aucune intention de contrevenir à la loi et je dois être honnête avec le gouvernement fédéral autant que je suis honnête avec vous. Si vous ne savez pas quel montant de taxe vous devez payer svp veuillez me faire parvenir un courriel: jimmcinnes@xplornet.com. Bonne chance avec l’élevage de vos pigeonneaux….jim

  

TUESDAY, JAN 25TH, 2011.....Hello everyone, hope you are all surviving the "winter blues". I guess some of you brave types have paired your birds, too cold for me and the birds to consider starting the breeding season. I usually pair my breeders the end of February or beginning of March, my racers go together middle of March, soon enough in my part of the world as far as I am concerned. Not a lot to report lately on the EMPIRE CLASSIC, we are getting reservations coming in steady and we sure hope we get lots more, it usually picks up once people are having a good breeding season with their birds. This is the 6th year that we are hosting the Empire Classic and each year it gets more and more difficult to keep people happy and coming back. From time to time I hear bits and pieces of rumours but I try not to listen because it is just too frustrating. I see South Africa had only 50 day birds out of 2550 birds shipped at a distance of 326 miles and I have not heard any complaints, when we get a hard race many are crying that the birds were not trained enough. Last year we had an easy race from a shorter distance, pulled back because of weather conditions (about 310 miles) and had 40 birds on the first drop, I did not here anything about poor training but I heard that they did not go the distance we claimed, you just cannot win with some people. We have the best percentage of birds going to the main event of any One Loft anywhere in the world but still this does not satisfy some. The key to racing success, in One Lofts or on your own racing team, IS NOT road training, it is the CONDITIONING of your birds (athletes). Conditioning comprises of the following key elements, HEALTH, LOFT EXERCISING (loft flying), LOFT ENVIRONMENT, FEEDING, GENETIC MAKEUP OF BIRD and finally ROAD TRAINING. I have purposely listed road training last because it is of least importance of all the key elements. The HEALTH and LOFT EXERCISING ROUTINE are the "big two". In the 2010 Old Bird series I scored 1ST COMBINE at 500 miles with a hen, this was her FIRST RACE of the season, her longest road training was 60 miles and NO RACES before the 500 mile. Why did she win, because she was in SUPER CONDITION not because she was road trained. In my own loft I place a huge amount of importance on our birds health AND their loft flying, my birds loft fly 2 to 4 hours every day, we do not force fly, they fly this amount each day because they are in super health and they love to fly. Anyone that knows anything about conditioning birds know this is true. Most successful widowhood flyers do not road train their birds after the first race. The same principals apply to young bird racing, with one exception, young birds do require some road training, not for conditioning but they need it for mental training. The best approach is to get your young birds in top condition by focusing on their health and loft flying and "top up" with road training which will develop their mental "game and peak their condition. As I said, our own birds, old and young, loft fly for 2 to 4 hours a day. We use the same approach with the EMPIRE CLASSIC birds, we first focus on their health and then we make sure they loft fly for several hours a day. Each year we have several Empire Classic participants visit us to watch the Classic birds exercise, THEY ARE AMAZED to see how much the Classic birds loft fly and ramble away for the Classic loft. I know it is rare to find ONE LOFTS that get their birds to ramble or roam from their loft, ours ramble every year. Everyone who watches them loft fly are shocked and ask "how do you get them to loft fly so much"???? Once they are in this top condition we work on the road training which includes about 20 road tosses. This is really all the number of tosses any One Loft in Canada has time to get in because we have the birds for such a short period of time. South Africa can do their road training over a few months but in Canada we have to get our road training done in five or six weeks, this is why HEALTH and LOFT FLYING is so important. Last year at our 200 mile race, which had a light head wind, we had 27 birds on the first drop, at our 310 mile race with a light tail wind we had 40 birds on the first drop, do you really think the birds were not in SUPER CONDITION?? If you want your ONE LOFT birds in TOP CONDITION for the big race SEND THEM TO THE EMPIRE CLASSIC!..........................cheers...... jim   

MARDI, le 25 janvier 2011 ..... Bonjour à vous tous, en espérant que vous survivez les « bleus d'hiver ". Je crois que certains ont déjà accouplé leurs oiseaux, moi je trouve ça trop froid. J’accouple mes éleveurs à la fin de février ou au début du mois de mars et mes courseurs au milieu de mars. C’est assez tôt pour mon coin du monde! Nous n’avons pas beaucoup d’information à ce moment sur « EMPIRE CLASSIC ». Nous obtenons régulièrement des réservations et nous espérons en recevoir plus bientôt. Je suis certain que nous allons en recevoir en plus grand nombre lorsque les colombophiles vont avoir une bonne saison d’élevage. C'est le 6ième anniversaire que nous accueillons pour « EMPIRE CLASSIC »et tous les ans il devient de plus en plus difficile de maintenir les personnes satisfaites et participantes. De temps en temps j'entends des rumeurs et nous essayons de ne pas les écouter car c’est trop frustrant. J’ai remarqué que la course « South Africa » n’a eu que 50 oiseaux de jour sur 2550 oiseaux envoyés à une distance de 326 milles et je n'ai entendu aucune plainte. Nous, lorsque nous avons une course difficile certains se plaignent que les pigeons n’ont pas eu assez d’entrainements. L'année dernière nous avons eu une course facile d'une distance plus courte, donc nous avons été contraints (en raison des conditions atmosphériques) à environ 310 milles et il y a eu 40 oiseaux dans la première arrivée. Je n’ai eu aucun commentaire sur l’entrainement, mais j'ai entendu qu'ils ne sont pas allés à la distance planifiée. C’est impossible de satisfaire certains! Nous avons le meilleur pourcentage d’oiseaux qui sont envoyés en rapport à d’autres courses « One Loft Race » et même ceci ne satisfait pas certains. La clef du succès n’est pas l’entrainement mais plutôt le CONDITIONNEMENT de vos oiseaux (des athlètes). Le CONDITIONEMENT comprend les éléments suivants, la SANTE, L’EXERCICE AU PIGEONNIER, L’ENVIRONNEMENT, la NUTRITION, les TRAITS GENETIQUE DE VOS PIGEONS et finalement L’ENTRAINEMENT SUR LA ROUTE. J’ai principalement gardé l’entrainement sur la route en dernier car c’est le moins important dans la liste des éléments du conditionnement. La SANTÉ et l'EXERCISE AUTOUR DU PIGEONNIER sont les deux plus importants. En 2010, lors de la saison des vieux pigeons, j'ai gagne 1er dans la COMBINE à 500 milles avec une femelle, c'était sa PREMIERE course de la saison, et le plus long entrainement sur la route était 60 milles et AUCUNE COURSE avant le 500 milles. Pourquoi a-telle gagné, parce qu'elle était en SUPER FORME et non pas parce qu'elle était entrainée sur la route. Pour le « one loft race » je mets beaucoup d'importance sur la santé des oiseaux ET l’exercice autour du pigeonnier de 2 à 4 heures par jour. Nous ne forçons pas l’exercice, ils volent chaque jour parce qu'ils sont en super santé et ils aiment voler. Ceux qui connaissent quelque chose au sujet du conditionnement des oiseaux savent que ceci est vrai. La plupart des colombophiles qui réussissent dans le veuvage ne font pas d’entrainement sur la route après la première course. Le même principe s’applique aux courses de pigeonneaux, avec seulement une exception, les pigeonneaux exigent de la formation sur la route. Non pour conditionnement mais pour une formation mentale. La meilleure approche c’est d'obtenir vos pigeonneaux en état supérieur de conditionnement en se concentrant sur leur santé, l’entrainement au pigeonnier et l’entrainement sur la route qui développera leur condition mentale. Comme j’ai dit, mes propres oiseaux, vieux et jeunes, volent pendant 2 à 4 heures par jour. Nous employons la même approche avec les oiseaux «EMPIRE CLASSIC», nous nous concentrons d'abord sur leur santé et alors nous nous assurons qu'ils volent au pigeonnier pendant plusieurs heures par jour. Chaque année des participants nous rendent visite pour observer l'exercice des oiseaux. ILS SONT STUPÉFAITS de voir combien les oiseaux s’entrainent autour et se promènent au loin pour l’exercice. Je sais qu'il est rare de trouver un « ONE LOFT » qui obtiennent le rendement des oiseaux qui voyagent au loin du pigeonnier, ici les pigeons voyagent à chaque année. Ceux qui viennent les observer sont stupéfaits et ils nous demandent « comment on fait pour les faire voler ainsi" ? ? ? ? Une fois qu'ils sont en pleine forme nous débutons l’entrainement sur la route qui inclut environ 20 lâchés de route. C'est vraiment la seule possibilité que le « one loft » au Canada aie le temps pour entrainer parce que nous avons les oiseaux pendant une période de temps plus courte. L'Afrique du Sud peut faire plus de formation sur la route avec plus de mois mais au Canada nous devons obtenir l’entrainement de route complété en cinq ou six semaines, c'est pourquoi la SANTÉ et de les faire voler autour du pigeonnier sont si importants. L'année dernière à notre course de 200 milles, il y avait un vent de face léger, nous avons eu 27 oiseaux dans le premier groupe. Pour la course de 310 milles il y avait un vent léger de queue, nous avons eu 40 oiseaux ensemble. Pensez-vous vraiment que les oiseaux n'étaient pas en SUPER CONDITION? ? Si vous voulez vos oiseaux dans une grosse course dans un ÉTAT DE CONDITION SUPÉRIEURE veuillez LES ENVOYER AU «EMPIRE CLASSIC»! .......................... Salutations ...... jim

 

 

FRIDAY, DEC 24TH, 2010....................................MERRY CHRISTMAS.............................................judy and jim

MONDAY, DEC 13TH, 2010.....It seems we just got the 2010 EMPIRE CLASSIC TRIPLE CROWN wrapped up and we must charge ahead with 2011, so be it. This is the time of year when you begin your planning on which ONE LOFT races you plan on supporting. It can be a difficult decision because there may be many to choose from so you must do your homework, ONE LOFT races are not all created equal, here are a few things to watch out for when making your decisions on where to put you hard earned money and your valuable birds. Many ONE LOFTS will advertise prize money based on a huge number of entries, a number so large that it is completely impossible for them to get that number of entries, they do this because it makes the prize money look fantastic. Another trick is to base the prize money on number of teams instead of number of birds, when we see entries we naturally think it is number of birds not teams, they do this because it makes you think it is a reasonable expectation but when you multiply by number of birds per team you get that unreasonable number of birds. Make sure you do the math, total prize money can only come from entry money brought in through your entries fees. Speaking of prize money paid out for prizes make sure the number of entries posted are paid entries not free replacement teams. We provide a free replacement team and we have done this for all five years of our EMPIRE CLASSIC, we offer this "perk" because we are completely confidant of our management abilities. In five (5) years of running the Empire Classic we have only had to give out three (3) free teams, that is right, 3 free teams in total over 5 years. The big downfall of free replacement teams is that they DO NOT add to the prize money and yet you have to beat all those extra birds in the race, they can take prize money out of your pocket and they have not put any prize money in the race. So remember to check to make sure that you are not competing against a large number of birds that are not adding to the prize money. The 2011 EMPIRE CLASSIC TRIPLE CROWN rules and detail information is posted, we have also started to take reservations for 2011. The 2011 Empire Classic Triple Crown rules will be very similar to last year but there are a few minor changes. We will stay with the Triple Crown format, the first race being a 200 mile, the main event will be a 300 mile and the Marathon will be a 375 mile race. You will notice the main event has been changed from a 350 mile to a 300 mile, we did this because in 2010 we had to pull back to approximately 300 miles because of weather conditions and we had a great race. We want to ensure that on the EMPIRE CLASSIC weekend we have a great race with lots of birds returning in good time and this should be a sure bet with the distance reduced to 300 miles. The Marathon race has been reduced also from 420 miles to 375 miles, we found 420 miles was just too big a challenge, especially this time of year with limited daylight hours, for your birds. We have run three Marathons at the 420 miles with only one of the three clocking day birds, the other two did get lots of second day birds however fanciers want to see day birds. We reduced the MARATHON to 375 miles, still a challenging distance for young birds but we should get several day birds most years and also a high percentage of birds to make it home. The only other change is our MASTER BREEDER AWARD. This is an added feature we are trying at the request of one of our strong supporters of the EMPIRE CLASSIC. When you deliver your team you nominate one pigeon per team, pay $100 for your candidate and hope it scores at the Empire Classic 300. The Master Breeder Award is optional, you do not have to enter if you do not want to, full details on our web site rules. We are very proud of our "track record" at hosting the EMPIRE CLASSIC for the last 5 years, we hope to make 2011 another great year for the EMPIRE CLASSIC, we can only do this with your continued support and participation. Please send your reservations as quickly as possible so we can demonstrate to all that we are the "class of the field".................................jim